Retratats (o el ‘making-of’ de la foto electoral que no ho ha sigut)

Candidats a cònsol major es revolten contra les propostes fotogràfiques que havien preparat els dos principals mitjans de comunicació escrita del país i obliguen l’Altaveu i ‘Diari d’Andorra’ a canviar d’escenari per evitar al·lusions a la construcció i l’habitatge

L'espai on s'anava a muntar el 'set' per la foto de l'Altaveu que s'ha acabat avortant.

Si volen reflexionar, tenen matèria per fer-ho. La tradicional foto prèvia a la jornada electoral ha quedat en un no-res. Les propostes fotogràfiques que havien preparat els dos principals mitjans de comunicació escrita del país han estat avortades, boicotejades, vetades o com li vulguin dir. Cadascú a la seva manera, Altaveu i ‘Diari d’Andorra’ plantejaven opcions que al·ludien al sector de la construcció. A l’habitatge. És evident que ha estat la qüestió més transversal de tota la campanya. La que unia totes les parròquies.

Doncs no, una part notable dels candidats s’hi han oposat i la revolta ha estat tal que ha calgut canviar d’escenari a darrera hora i a corre-cuita. Fins al punt que si això hagués passat en un altre país, l’escàndol seria monumental. I des d’aquí quedi clar la poca valentia que han mostrat alguns dels dirigents comunals -o que ho pretenen ser- per afrontar els problemes reals que afecten el país. Formalment, segons diverses de les fonts consultades -aclarir la situació és complicat, atès que l’Altaveu havia de fer la foto en segon lloc perquè volgudament havia triat com a hora de referència el punt del migdia- els candidats no volien simbolitzar la promoció de la construcció.

Des d’altes instàncies fins i tot governamentals, el fre a les propostes mediàtiques ja s’hauria iniciat divendres a la tarda. Que els candidats apareguessin en espais privats al·lusius a la construcció no agradava ni poc ni gens a diversos dels polítics, especialment de l’entorn demòcrata. Però no només. I l'Altaveu ha estat en certa forma víctima també d'haver triat una hora posterior a la de ‘Diari d’Andorra’. El boicot als uns s'ha estès als altres.

‘Diari d’Andorra’ havia convocat els candidats al tomb de la placeta del Fener, a Andorra la Vella, a les 11 del matí. El seu objectiu era retratar els candidats, abillats amb cascs i altres elements si fos el cas, a l’interior de l’obra que s’està fent a l’antic aparcament que tenia l’accés principal pel carrer de la Unió i que l’estiu del 2025 ha d’obrir com a complex comercial. L’Altaveu, que havia fet arribar la convocatòria abans que el rotatiu de Premandsa, plantejava un escenari en un espai diàfan, neutre, a Materials Riba, a l’avinguda de Salou.

La revolta que hi ha hagut arran de la primera de les fotos i pràcticament sobre l’escenari, amb Enric Dolsa o Jordi Alcobé com a dos dels principals impulsors de la protesta política que altres candidats encara no han acabat d’entendre a què venia a tomb ha acabat desencadenant una acció en cadena que ho ha fet modificar tot. I, de ben segur, ha fet empobrir la creació fotoperiodística per a una jornada de retrat tant tradicional com ho són les convocatòries electorals, per molt que algun dels candidats no entengui la necessitat de la imatge, molt més ‘cutre’ de la inicialment plantejada, que el lector podrà veure aquest diumenge.

En fi, flac favor a la comunicació i la llibertat de premsa i creació que han fet aquesta jornada algunes de les dives de la política comunal del país. Explícitament, des de la candidatura d’Amb Seny liderada per Guillem Forné, o des de la presidència del Partit Socialdemòcrata (PS) s’ha deixat ben clar que no tenien cap problema amb cap de les dues escenografies plantejades. Més encara, el propi Forné ha explicat als seus companys que li semblaven propostes ben adients a l’evolució de la campanya i els neguits ciutadans.

El president del PS, Pere Baró, ha manifestat el seu malestar per com s’han succeït els esdeveniments i ha deixat clar que ni Sergi González -que ha estat l’únic que des del principi i obertament ha deixat clar que no tenia cap problema en posar on calgués-, com a líder d’Enclar, ni Marta Pujol, com a cap de cartell d’Avancem, la plataforma socialdemòcrata a Encamp, no hi havia cap mena d’inconvenient. Baró s’ha mostrat “enutjat” que “per la imatge política especialment dels candidats de DA, s’hagi de tirar per terra la feina dels mitjans de comunicació” que, alhora, ha recordat, tenen tota la llibertat de plantejar les propostes que considerin.

LA NO FOTO I LA FOTO

Curiosament, en aquesta ocasió hi eren presents tots els candidats. No n’ha faltat cap. Però les imatges que veuran no són les que haurien d’haver estat. L’Altaveu plantejava un espai amb diversos elements per a la construcció. Des d’aquí agrair les facilitats i la col·laboració mostrada per Materials Riba, que fins i tot aquest matí havia retirat qualsevol al·lusió a marques o possibles referències comercials, que era una de les qüestions que feien patir els polítics, que no volien promocionar res de res.

De fet, especialment els candidats demòcrates sabien amb força detall des de divendres a mitja tarda quin era l’objectiu de l’Altaveu. Fer posar enmig de materials per a la construcció tots els número 1 de les catorze llistes que concorren a les eleccions d’aquest diumenge. I dita imatge, amb sacs de ciment, palets de totxos, bigues, formigoneres, tubs de diverses dimensions, escales o fins i tot sanitaris, havien de simbolitzar moltes coses. Des de la construcció del país, com a metàfora, a la construcció com a activitat econòmica. El debat sobre si cal construir més o no. La necessitat de construir habitatge a preu regulat. En fi, els elements clau que demanda la societat hores d’ara.

Els candidats, posant per a la foto de recurs.

Doncs no, els candidats han decidit que no. I apareixeran en places grises. Uns a tocar l'avinguda Meritxell. Altres a tocar el carrer Prat de la Creu. Recursos d’última hora, tot i que alguns preferien una foto bucòlica al Parc Central. En fi, veure per creure. I, especialment, per reflexionar. Mentre els candidats s’agafen aquest dissabte com a mig sabàtic. Per tenir temps per fer coses amb la família, per descansar, per retornar a activitats ordinàries del dia a dia o fer una mica d’esport.

I és que després de la maregassa al tomb de la primera foto en què s’han negat a participar, les aigües s’han anat calmant. I ja després de la no-foto que finalment ha estat foto de l’Altaveu, hi ha hagut distensió. Moments per a fer petar la xerrada tot rebaixant el nivell de tensió. Incomprensió entre els professionals dels mitjans i, fins i tot aquells que han promogut la revolta, incapacitat per explicar que havia passat. Polítics retratats. I ells seran, a partir d’un parell de setmanes, els que ens hauran de ‘manar’. Llavors s’enutgen si la revolta és ciutadana. Si la gent surt al carrer. De motius n’hi ha. Milers més que motius per no posar en una foto.