Record del patiment de l’incendi de Meritxell

Des d’avui i fins a finals d’any el Santuari de Meritxell acollirà l’exposició ‘Flames: Transformació i Regeneració a Meritxell’ de l’artista i historiadora de l’art, Ció Boncompte

Des d’avui i fins a finals d’any el Santuari de Meritxell acollirà l’exposició ‘Flames: Transformació i Regeneració a Meritxell’ de l’artista i historiadora de l’art, Ció Boncompte. Va ser el mossèn Ramon el que va convèncer a Boncompte que li fes un dibuix sobre què recordava de l’incendi de Meritxell. L’artista es va posar a pensar quins eren els elements que tenia més presents d’aquella catàstrofe i va decidir plasmar el patiment del mossèn Ramon i dels seus pares en la primera obra de l’exposició.

Així doncs, va començar un viatge de Boncompte, qui estava molt arrelada a Andorra, on va intentar anar representant a tota la societat andorrana, ja sigui a través de personatges inventats, personatges de la llegenda del país, els cònsols, els arlequins, l’ossa i el caçador, entre d’altres, aconseguint així la creació de fins a 16 pintures i 18 escultures que configuren la mostra. 

En l’exposició també si poden trobar escultures de ceràmica, principalment una representació del que serien ‘caps’ de la verge de Meritxell en els diferents estats quan s’estava cremant el Santuari. Així mateix, també hi ha representat diferents divinitats, com les deesses de la fertilitat, ja que el mossèn Ramon li va explicar que hi ha moltes dones que quan volen quedar-se embarassades venen a demanar-li a la verge fertilitat. Després tornen a presentar-li l’infant.

Tot això es veu representat d’una manera molt lúdica, i Boncompte apunta que li agradaria que pogués servir als joves per entendre que “les nostres arrels culturals són indissociables de les arrels religioses. Jo estic difonent la iconografia religiosa cristiana que és absolutament rica, però de manera molt més divertida, molt més a l'abast de tothom, i ho faig en un moment en què la nostra societat, des del seu interior, està aniquilant qualsevol lligam amb el món religiós”.

L’exposició també té una basant educativa, ja que han creat un racó perquè els nens perquè puguin dibuixar i penjar-los al costat de Meritxell per veure si els seus desitjos es compleixen. També si pot trobar una zona amb exvots pintats, un recull de llibres i nombrosa documentació. De fet, va ser una coneguda de l’artista que li va fer veure que en ser també historiadora de l’art podia mostrar aquest doble vessant.

Durant dos anys, Boncompte va estar planificant i preparant l’exposició, i explica que la idea va anar evolucionant una mica fins que progressivament es va anar centrant tot en la pintura que li havia demanat el mossèn relacionada amb el patiment de la crema del Santuari de Meritxell. El claustre de Meritxell es el lloc perfecte per albergar les obres ideades per Boncompte, que expliquen d’una manera senzilla el que va ocórrer durant l’incendi. 

 

 


 

Comentaris (2)

Trending