Després del confinament domiciliari, el Principat va reduir els casos actius de la primera onada a zero. L’estiu, contra tot pronòstic, va ser força positiu per l’economia del país dins del context que hem viscut. L’arribada del bon temps a Andorra és sinònim de festes majors a tot arreu, unes celebracions que l’any passat es van reprogramar d’una manera impensable. I és que qui podia imaginar-se que Escaldes-Engordany faria un concert d’electrònica amb tot el públic assegut a les cadires? Ni aglomeracions ni barres de bar al carrer. Tot va quedar en petit comitè i la totalitat dels comuns van apostar per donar veu al talent andorrà.
La cultura popular del país, com ara els grups d’esbart o de castellers, són els que potser s’han vist més perjudicats per la complexitat que implica dur a terme els assajos complint les restriccions sanitàries.
Les restriccions de mobilitat també van afectar el sector cultural, sobretot als museus, que van registrar una davallada del 61,21% de visitants presencials. No obstant això, es va incrementar l’oferta cultural en línia i el portal web museus.ad va augmentar la visibilitat a la xarxa de les diferents sales d’exposicions en un 41,6%. D’altra banda, si hi ha un aspecte en el qual coincideixen els diferents responsables dels museus d’arreu del país, és que la presència andorrana en la seva oferta s’ha disparat i que la reformulació que han realitzat han fet que els clients s’emportin “experiències boníssimes”, també gràcies a les explicacions en grups reduïts.
La cultura popular del país, com ara els grups d’esbart o de castellers, són els que potser s’han vist més perjudicats per la complexitat que implica dur a terme els assajos complint les restriccions sanitàries. L’Esbart Sant Romà d’Encamp només ha fet una actuació per carnaval i preveu que la següent sigui al juny, per exemple, i l’Esbart Dansaire d’Andorra ni ha dut a terme cap ni tampoc té de planificades. Si assagen, però per grups. Respecte a la colla de castellers, només practiquen els músics.
El cinema, igual que el teatre, manté l’aforament al 40%. La davallada de clients també ha estat d’un 60%, aproximadament, i la pel·lícula que més localitats ha venut des que van obrir de nou el 5 de juny de l’any passat és ‘Padre no hay más que uno 2’, un film espanyol que de cap manera hauria estat la primera al rànquing si no s’hagués trencat la normalitat. Xifres atípiques per l’any de la pandèmia de coronavirus. Ara bé, el missatge és clar: la cultura, per moltes dificultats que es presentin, no s’atura.