La trencadissa a la Creu Roja encara no enterra del tot una improbable candidatura conjunta

Hores d’ara encara hi ha prevista una trobada per mitjan de la setmana que ve entre representants de les dues llistes per mirar de veure si és possible una entesa després de l’acomiadament fulminant del director de l’entitat

El rètol de la Creu Roja a la porta de la seu social.
El rètol de la Creu Roja a la porta de la seu social.

L’escenari poc canviar en qüestió d’hores o d’un parell de telefonades, però hores ara continua prevista, per a mitjan de la setmana que ve, una trobada entre representants de les dues candidatures que pretenen presentar-se a les eleccions convocades per la Creu Roja Andorrana per al 13 de maig. L’objectiu de la trobada seria, a priori, mirar de consensuar una sola llista. Sembla improbable l’entesa. Però la trencadissa que hi ha a l’entitat, de moment, no ha enterrat del tot una suposada voluntat de les parts concernides a mirar de buscar punts d’acord.

Això és el que mostren encara, de portes en fora, tant l’entorn de Vicky Marrugat com el d’Alexis Estopiñán. Són els dos candidats a president. La primera, vocal de l’actual junta, té en la seva candidatura la majoria dels actuals integrants de la directiva, amb David Fraissinet o Elisabet Zoppetti entre ells. Estopiñán, que per exemple proposa el metge d’urgències Álvaro Pemartín com a secretari general, lidera una candidatura que té el suport o que ha estat creada al tomb o per impuls del recentment fulminat director de l’ONG Jordi Fernández. I proposa com a tresorer, per exemple, un dels dos integrants de l’actual junta (Joan Francesc Montané), en aquest cas ja dimissionari, que es va oposar a l’acomiadament de Fernández.

La Creu Roja no és un joc, encara que ho sembli.

Relacionat

Creu (en alerta) Roja

En principi, dilluns s’hauria de formalitza la sortida no causal del director de la Creu Roja aprovat durant una reunió extraordinària de la junta aquest dimecres a la nit. L’acomiadament ha enrarit més encara un clima que ja estava del tot enverinat des de fa dies. El rerefons exacte de tot plegat no està gens clar. Obertament, cap dels implicats no parla. Ni tan sols l’encara president de l’entitat, un Josep Pol que va ser l’altre integrant de la directiva que va votar en contra de fer fora Fernández. La junta hauria esgrimit una colla d’arguments per procedir a liquidar el director.

Des de la manca d’una titulació exigida per Afers Socials al mal ambient que hi hauria en diversos departaments de l’entitat, i que les darreres setmanes ha suposat l’abandó de l’ONG per part d’alguns responsables de divisió, per dir-ho d’alguna manera. Pel mig cuegen encara el ‘cas Ucraïna’ i els comportaments suposadament indeguts amb algunes treballadores o voluntàries de la Creu Roja que al seu dia ja van obligar Fernández a agafar-se una excedència que amagava una suspensió disciplinària de sou i feina de mig any. 

VISIONS

Totes les fonts consultades, siguin favorables a la decisió de la junta o estiguin més a prop del destituït director, tenen clar que l’enfrontament pal·lesat amb l’acomiadament de Fernández només és la punta de l’iceberg de la situació i la tensió, sobretot, que es viurà des d’ara i fins al dia de les eleccions, un procés al qual l’entitat està molt poc avesat atès que mai abans havien concorregut dues candidatures en uns comicis de la Creu Roja. Abans de la reunió per intentar consensuar una llista única, cada grup tindrà trobades internes que acabaran de definir els posicions posteriors. 

I quines visions hi ha entre el personal o el voluntariat de base? Doncs clares però obertament enfrontades com dividit està el conjunt de l’entitat, aparentment. Què hi ha rere l’acomiadament de Fernández. Una de les fonts que serien més properes a l’acomiadat afirma sense dubtar-ho que es tracta d’“una revenja per part de la junta, perquè si anem en aquest plan a la Creu no hi quedarà ni el ‘tato’. No és el millor director de la Creu, però aquest cop ha estat una ‘maniobra política’ i personal per part d'alguns membres de la junta”.

Un rètol de la Creu Roja.

Relacionat

Dues candidatures per a les eleccions del maig evidencien la trencadissa a la Creu Roja

I si es van a buscar veus properes o que avalin la decisió de la directiva sortint, es poden trobar veus que expliquin el següent: “Hi ha molt descontentament general. I tot és degut a una cadena supervisada pel fins ara director. La setmana passada també va plegar el coordinador de salut.” Amb tot, quan es demana el perquè de la destitució fulminant en aquest moment, aquestes fonts a qui no desagrada, just el contrari, la sortida de Fernández, admeten que “és una guerra i la tensió anirà a més fins a les eleccions. I veurem qui agafa la direcció momentània. No serà fàcil”

I per què tanta tensió? “La seva implicació amb la junta alternativa. S’hauria d’haver mantingut al marge. I si el Jordi ja es veia venir a una possible sortida, per alguna cosa deuria ser. La plaça no és de per vida. És un càrrec que depèn d’una junta, i cadascú hi posa les seves persones de confiança.”  En fi, i per què tanta eventual animadversió vers el director acomiadat? “La situació està enquistada. Hi ha molta gent molt cremada. Tema sous, responsabilitat… Cal fer neteja general i acabar amb els favoritismes vers certes persones.”

Etiquetes

Comentaris (3)

Trending