El Congrés espanyol podria exigir totes les comunicacions policials als Estats Units sobre BPA

Junts sol·licita a la mesa de la comissió d’investigació sobre la denominada ‘Operació Catalunya’ mobilitzar diversos òrgans de l’administració perquè lliurin informes i documents que acabarien de fer encaixar els correus electrònics del CNI que han vist la llum els darrers dies

Comentaris

Una imatge de la comissió d'investigació sobre la denominada 'Operació Catalunya'.
Una imatge de la comissió d'investigació sobre la denominada 'Operació Catalunya'. ARXIU

El Congrés espanyol podria exigir totes les comunicacions que eventualment hagués enviat el Sepblac o la policia nacional i la guàrdia civil cap al FinCEN o qualsevol departament americà en relació amb Banca Privada d’Andorra (BPA). De fet, la demanda formulada els darrers dies inclou una relació de documents clau que de poder-se obtenir podrien acabar de fer encaixar els correus electrònics del CNI que han vist la llum els darrers dies i serviria per poder emmarcar clarament l’actuació suposadament planificada per poder accedir a l’entitat bancària andorrana amb la intenció d’aconseguir dades de polítics independentistes catalans.

Vistos els darrers moviments documentals, el grup parlamentari català Junts s’ha mogut per demanar a la mesa de la comissió d’investigació de la denominada ‘Operació Catalunya’ que faci els contactes pertinents amb els òrgans de l’administració espanyola que pertoqui per obtenir un conjunt de documents, estudis, informes o altres que permetrien obtenir una visió molt aproximada de tot el que hauria passat entre el 2012 i el 2020 en relació amb totes les maniobres contra l’independentisme català i que tindrien en un element clau la derivada andorrana. Una part de la documentació podria estar classificada, però es voldria que el govern socialista espanyol n’aixequi la classificació, si fos el cas.

Toni Martí i Mariano Rajoy conversant a la casa-museu d'Areny Plandolit, el gener del 2015.

Relacionat

Documents del CNI evidenciarien la connivència entre Espanya i Andorra per carregar-se BPA

Les peticions es fan arran de les diverses compareixences que s’han anat fent a la comissió d’investigació. I és que fins i tot alguns dels policies que han acudit al Congrés s’han referit a certa documentació que existiria i que els parlamentaris voldrien poder llegir de forma íntegra i completa per poder comprovar què és el que es va estar coent durant temps. Alguns dels documents que se sol·liciten formen part de causes judicials com podria ser la peça coneguda com a Nikolai o la denominada ‘Operació Tàndem’.

Pel que seria la derivada andorrana hi hauria alguns informes que serien especialment reveladors. En aquest sentit, per exemple, una de les peticions que es fan es poder accedir a tots els informes coneguts com a GATI (grup d’anàlisi i tractament de la informació) de la policia nacional espanyola sobre l’‘Operació Catalunya’, que van ser registrats com a Operacions a Catalunya i que inclou, aparentment, 72 documents “entre el setembre del 2012 i fins al desembre del 2020, incloent, sense limitacions, tots els documents, així com la seva procedència i data de registre en el sistema”. Entre aquests 72 documents n’hi ha de referents a Andorra.

També n’hi podria, de documents ‘andorrans’, en els informes BARC, que també es demanen tots. BARC per brigada d’anàlisi i revisió de casos de la policia nacional espanyola. Després, de documentació amb transcendència clarament per Andorra seria els enviats pel Sepblac, la policia o la guàrdia civil al FinCEN o a qualsevol altra institució nord-americana com podria ser l’FBI i la DEA. Documents que parlin de la BPA i, per exemple, aquell que va reconèixer haver enviat el comandament de la guàrdia civil Basilio Sánchez Portillo També es demanen correus electrònics interns del Sepblac i demandes d’informació fetes pel mateix organisme de prevenció de blanqueig de capitals en referència a diverses persones jurídiques i físiques, que tenen a veure amb Andorra o amb dirigents polítics o empresaris catalans.

Comentaris (11)

Trending