La pregunta d’Amador abastava un termini temporal molt ampli: l’actual legislatura i les dues anteriors. Govern, però, va facilitar només un llistat de 63 contractes, des del 2023. Al·legava que els anteriors ja escapaven al control polític de l’oposició per tractar-se d’altres mandats. A banda, tampoc va incorporar aquells contractes d’un import inferior als 15.000 euros i, en alguns casos, -dos tancats per Andorra Turisme- es negava la quantitat pagada al·legant motius de “confidencialitat”.
Des d’Andorra Endavant s’ha expressat “un profund malestar davant la manca de transparència demostrada pel Govern”. I posen en relleu diferents punts que els ha generat aquest enuig. En primer lloc, “l’opacitat en dues contractacions concretes —les empreses Intueri Consulting i Aptamind Partners— sobre les quals no s’han facilitat els imports econòmics, escudant-se en la confidencialitat dels contractes”. En aquest sentit, es remarca que “aquesta manca de transparència resulta inacceptable quan es tracta de fons públics”.
També es denuncia “les limitacions imposades pel ministeri” a l’hora de facilitar únicament les contractacions de l’actual legislatura. Entenen que aquestes “són arbitràries i van en contra de l’esperit de control democràtic”. Així, es recorda que “la nostra petició era clara: obtenir una visió global i completa de les contractacions externes dels darrers deu anys”, fet que “és fonamental per garantir la transparència i el bon ús dels recursos públics, especialment tenint en compte la continuïtat institucional dels successius governs de Demòcrates per Andorra”. I reiteren que “com a consellers generals, tenim la responsabilitat de vetllar per aquest control”.
Des de la formació s’apunta que “és especialment preocupant l’argument del Govern segons el qual les contractacions anteriors a l’actual legislatura “ja no estan sota el control” parlamentari”. A l’entendre d’Andorra Endavant, “aquesta afirmació posa en qüestió la capacitat real de fiscalització del Consell General i estableix un precedent perillós”.
També es retreu que “l’exclusió sistemàtica dels contractes menors (per sota dels 15.000 euros) -tot i no ser obligatòria la seva publicació al BOPA- deixa fora una part significativa de la despesa pública”. Així, AE considera que “el fet que no es publiquin ni es controlin amb la mateixa exigència representa una clara escletxa en la transparència institucional”.
Des d’Andorra Endavant es defensa també que “la transparència no pot estar subordinada a criteris de conveniència administrativa” i es posa en relleu que “si realment es vol fomentar la confiança de la ciutadania en les institucions, cal garantir un accés real i efectiu a totes les dades relacionades amb la gestió pública”. Per això, es fa una reiteració de la petició perquè Govern “posi a disposició del Consell General “tota la informació sobre les contractacions externes dels darrers deu anys, incloent-hi els contractes menors”. A la vegada, s’adverteix que “en cas de rebuig, no dubtarem a presentar una queixa formal i sol·licitar una empara al síndic general” tot preguntant-se “què ens volen amagar”.
Comentaris (4)