El Thyssen mostra els ‘Vincles’ amb Cuixart, en la darrera exposició abans del trasllat al Node

Es tracta d’una mostra innovadora que crea un diàleg entre les obres de la Col·lecció Carmen Thyssen i les pintures de l’artista català Modest Cuixart

El responsable d'organització, Martí Pons, la responsable de projectes artístics i educatius, Charline Bony, el conservador general de la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisa, Guillermo Cervera, i la comissària de l'exposició 'Vincles', Pilar Giró.
El responsable d'organització, Martí Pons, la responsable de projectes artístics i educatius, Charline Bony, el conservador general de la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisa, Guillermo Cervera, i la comissària de l'exposició 'Vincles', Pilar Giró. Anna Mencos

El Museu Thyssen d’Andorra ha presentat la que segurament serà la seva darrera exposició abans del trasllat al futur edifici Node, titulada ‘Vincles. Cuixart conversa amb la Col·lecció Carmen Thyssen’. Aquesta exposició, que s’estrenarà al febrer, marca un pas important en l’evolució del museu, que s’orienta cap a una nova “maduresa museística”, en la qual l’art, la música i la història dialoguen en un espai innovador i transgressor. La comissària de l’exposició, Pilar Giró, ha destacat que ‘Vincles’ no només és una mostra d’art, sinó una proposta transversal que connecta diferents disciplines, com la pintura i la música, per generar una experiència més profunda per al visitant.

Aquesta mostra, segueix els passos de l’exposició predecessora, ‘Sons’ -fins i tot l’han presentat com “la seva germana”- i dona un pas més enllà per continuar “creant una història que s’enllaça amb l’obra dels artistes, i és a través d’aquest microrelat que podem connectar més intensament amb el públic”, ha afirmat Giró. Ho faran vinculant les obres de la Col·lecció Thyssen amb les pintures de l’artista català Modest Cuixart, que justament aquest 2025 se celebra el centenari del seu naixement. L’exposició compta amb 44 obres, 16 de les quals presenten vincles específics entre l'obra de Cuixart i la col·lecció Thyssen, establint així connexions i un diàleg entre les pintures de l’artista català i altres corrents internacionals. El lligam, algunes vegades corresponen a la temàtica, altres a colors o elements o fins i tot complicitats conceptuals o simbòliques: “Aquesta exposició pretén proposar l'insòlit als visitants i ser un mirall de l'ànima humanista. Volem posar de costat obres de la col·lecció Thyssen i obres de Modest Cuixart per oferir una nova perspectiva que trenca amb els corsés dels cànons estètics i respon a la llibertat creativa”, ha manifestat Giró.

Una de les característiques destacades de l’exposició és que novament com va passar amb ‘Sons’, cada peça de la nova exposició té una peça musical associada, la qual acompanya al visitant durant el recorregut. Els músics encarregats de crear aquest relat musical han estat Kic Barroc, Lluís Casahuga, Toni Gibert, Jordi Claret, David Sanz i Bernat Torra. Segons Giró, “aquest vincle entre l’art visual i la música ofereix noves lectures de les obres. Mirant i escoltant la música, el públic dedica més temps a explorar les peces, descobrint-hi més detalls”. Aquest enfocament proposa un relat personalitzat que cada visitant pot reinterpretar i viure segons les seves emocions i percepcions.

Finalment, davant d’una pregunta formulada per la premsa sobre el si aquesta serà la darrera exposició abans del trasllat del Museu Thyssen a l’edifici Node, el conservador general de la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisa, Guillermo Cervera, ha reconegut que és un projecte complex i que, actualment, es troba mantenint converses amb els membres del patronat de la Fundació Museand: “Tot depèn de quan finalitzin les obres de l’edifici Node, però és probable que ‘Vincles’ sigui l’última exposició que aculli l’hotel Valira”, ha conclòs. 

‘SONS’ REP MENYS VISITANTS PER LES OBRES DE L’APARCAMENT DE L’ESGLÉSIA

Durant la presentació també s’ha fet un balanç dels resultats de l’exposició ‘Sons’, que va finalitzar el passat dia 5 de gener. Aquesta ha rebut un total de 10.264 visitants, una dada que tot i ser molt bona, es troba bastant per sota de les visites que va aconseguir l’exposició anterior ‘KHRÔMA’. En total, ha rebut més de 5.000 visitants menys, una disminució en l’afluència de públic que des del museu atribueixen en gran part a les obres de l’aparcament de l’Església de la Plaça Santa Anna, les quals han dificultat l’accés a la zona. Tot i això, Guillermo Cervera, conservador general de la Col·lecció Carmen Thyssen, ha valorat molt positivament la proximitat única que l’exposició ha generat amb els visitants, una proximitat que resulta més fàcil de crear en espais més petits, i també ha celebrat l’intercanvi interdisciplinari que proposa ‘Sons’, on l’art visual i la música es fusionen per crear una experiència més rica. D’altra banda, el responsable de l’organització, Martí Pons, ha explicat que en total, “hem tingut 251 activitats i la majoria dels visitants provenen d’Andorra, seguit de visitants de Catalunya i la resta de l’estat espanyol”. També ha afegit que tot i que els números no són tan alts com a l’exposició anterior, “hem rebut un feedback molt positiu. Els visitants han connectat molt bé amb el missatge de l’exposició”.

Entrant en detall, les activitats que més visitants han estat les educatives amb 2.122 visitats, seguides de les activitats relacionades amb l’exposició ‘Sons’ amb 809 visitants. Així mateix, la responsable de projectes artístics i educatius, Charline Bony, ha apuntat que enguany ha tingut molt bona rebuda el retorn del Gastroart, la posada en marxa d’un pòdcast, o el programa ‘Vitrina Artística’, que oferia l’oportunitat a artistes locals a exposar les seves obres al vestíbul del museu.

Comentaris (1)

Trending