Per segona edició consecutiva Sant Julià acollirà la biennal internacional d’art d’Andorra, el L’Andart, una cita consolidada i que a cada convocatòria és capaç d’atraure més artistes d’arreu. L’any passat es van rebre 300 propostes i de ben segur enguany aniran en augment. “No hi ha res d’igual al sud d’Europa, i sobretot, a la zona del Pirineu”, reivindicava el comissari del festival, Pere Moles durant la roda de premsa de presentació. Una cita que ja s’ha dut a terme a l’interior de l’hotel Pol i que ha permès veure els espais que els artistes s’encarregaran de transformar. “Hi ha una xarxa d’artistes a qui els interessa molt i sempre tenim artistes del país, però cada vegada hi ha més artistes del nord d’Europa, del Japó, Austràlia, Estats Units o el Canadà que s’interessen”, ha concretat.
Entrar a l’hotel Pol és, en certa manera, fer un viatge al passat. Espais on el temps es va aturar fa més d’una dècada, plens de pols i que de mica en mica s’han anat degradant. Una decadència que alhora té el seu encant i que Moles confia que pugui tornar a donar tant joc o més que el que va oferir Catsa en l’edició del 2023. “Era un caramel que no podíem no agafar”, ha assegurat el comissari, remarcant que “l’hotel desapareixerà”. “Bé, es transformarà en una altra cosa”, ha matisat el cònsol.
I l’antic establiment serà l’epicentre de la biennal i el punt on es concentrarà tota la mostra que necessiti espais interiors. Malgrat que els organitzadors ja tenen algunes idees i de fet ja tenen algunes exposicions “de prestigi” emparaulades -la Fundació Sorigué tornarà a tenir protagonisme, però també es comptarà amb “propostes interessants” gràcies al conveni amb el festival Panoràmic- no serà fins l’1 de març quan s’obri la convocatòria artística, que es tancarà el 31 de maig.
“No és un hotel qualsevol, és història viva d’Andorra i de Sant Julià”, ha explicat Moles, per la qual cosa, tal com ja es va fer amb Catsa, hi haurà espai per explicar la història de l’hotel. Una voluntat compartida amb el comú. “Volem aprofitar el L’Andart per explicar la seva història i per recuperar-lo, perquè el poble el conegui i tornar-lo a posar en valor”, ha explicant, recordant que alhora comú, Govern i Universitat d’Andorra treballen conjuntament perquè l’espai pugui arribar a ser una residència universitària.
La façana de l’hotel serà el primer punt de contacte amb les obres d’art, “hem pensat que visualment passi alguna cosa”, i a l’interior els visitants passaran per un circuit circular que anirà des del soterrani, on hi havia hagut la discoteca i magatzems; continuarà per la planta baixa, on hi havia la recepció, el bar i el hall; seguirà pel primer pis, amb els salons del menjador i la cuina, la segona planta, on s’utilitzaran una desena d’habitacions a més de la bugaderia i un parell de suites i finalitzarà al tercer pis, amb una desena d’habitacions més i dues suites.
A més de l’hotel, s’han previst dos eixos més que centraran la mostra. Un a la plaça del Solà, on fa dos anys s’hi va ubicar la cafetera de colors. Aquí hi haurà un punt d’informació a més d’espai d’exposició amb una instal·lació “referent”. Finalment, la tercera pota de la biennal serà una ruta panoràmica de 35 quilòmetres que permet retornar la mostra artística a la natura del seus inicis. De la plaça del Solà continuarà cap al cementiri, coll de Jou, Fontaneda, coll de la Gallina, Canòlich, Bixessari i Aixovall. Un recorregut per fer en cotxe amb una durada de tres hores i que suposarà una experiència immersiva al patrimoni natural i cultural lauredià. Finalment i com és habitual, també hi haurà país convidat. Aquesta vegada Liechtenstein.
LEMA I FUTUR
Sota el lema ‘Pausa per continuar’ es vol reflexionar sobre el pas del temps, però també la pressa, si el model turístic és el que toca, la problemàtica de l’habitatge, si ens hem passat amb la construcció, sobre religió... Qualsevol tema que englobi aquest quart de segle que s’ha passat i els canvis que ha comportat.
I si Sant Julià és seu per segona vegada de la biennal, es pot pensar en un futur amb una ubicació fixa? En realitat aquest no és l’esperit inicial de la mostra, que Moles la defineix com a “viva” i que per tant, canvia d’època de l’any, es mou arreu del país i sobretot suposa la creació d’obres efímeres. Ara bé, també ha reconegut que fins que no els va arribar la proposta de l’hotel Pol tenien una altra idea en ment a Ordino. Fer la biennal a Arcalís i aconseguir que l’entorn de l’estació “anés creixent com un museu a l’aire lliure”. La proposta no l’han abandonat, però admet que quedar-se amb un únic espai sempre “no és la nostra idea”. També hi ha ganes de fer quelcom a l’hivern que no s’ha fet fins ara i buscar altres espais originals que puguin acollir-los. “Un any ens van proposar l’antic hospital de Santa Coloma... Ho valorem molt originalment i si es pot, algun dia sortiran”, ha sentenciat el comissari.
Enguany, a més, a banda de les obres artístiques també s’han previst accions de divulgació i activitats que “complementin i enriqueixin” la mostra artística”, ha detallat Cairat, afegint que s’ha creat una comissió específica per dotar de més “valor i entitat” la biennal.
RESIDÈNCIA
Com s’ha dit, parlar de l’hotel Pol ara mateix no es pot fer sense deixar de pensar en el projecte de residència universitària. Serà la transformació d’un espai emblemàtic que el cònsol ha explicat que es vol que avanci en paral·lel a les obres d’ampliació de la universitat a l’antiga fàbrica Reig. A final de mes està previst que es posi en marxa la taula de treball conjunta entre universitat, comú i Govern per concretar el calendari de desenvolupament dels treballs.
D’entrada, aquest 2025 s’haurà de definir la capacitat que haurà de tenir la residència, qui liderarà el projecte, com es finançarà... A partir del 2026 s’haurien de desenvolupar les obres i el 2027 el cònsol ha expressat que hauria de quedar acabada.
Comentaris (2)