Però aquesta darrera situació, admet la cap de Cultura del comú d’Escaldes, Anna Garcia, no és pas gens òbvia, perquè s’hi bé “els catxets s’havien estancat i fins i tot abaixat, ara s’han reactivat i ja s’han situat a nivells de la prepandèmia”. El festival d’aquest estiu es va començar a dissenyar tot just al març en veure que la pandèmia remetia i donaria, almenys, una treva que es podria aprofitar. Posant-se a treballar per a la propera edició molt més aviat, l’objectiu, més que econòmic, passa per fer “una programació de qualitat els dies que vulguem”. És a dir, poder triar les dates dels concerts i no que els dies vinguin imposats pels forats dels artistes.
El pressupost per al 2023 serà fa o no fa el d’aquest any, encara que si es pot incrementar una mica, es farà. I la voluntat, expressada pel conseller de Vida Cultural, Valentí Closa, és mirar de poder fer tornar alguns dels artistes que aquest any tan bon resultat han donat. Sense voler-ho admetre obertament, el pianista mallorquí Marco Mezquida ha deixat un molt bon sabor de boca malgrat que cada vegada més està més reconegut i això fa que tingui nous horitzons i expectatives per complir. “De vegades, però, les relacions personals també hi fan”, diu Closa.
Per al conseller escaldenc, el més important és establir una programació sobre tres grans eixos: un jazz més clàssic, un jazz més avantguardista i un jazz de proximitat que permeti encaixar artistes locals però de nivell en el repertori que finalment es presenti. Alhora, el bon resultat d’aquesta recuperada edició ha fet que altres institucions del país, com l’ambaixada francesa, “hagin fet suggerències de col·laboració”. Si els primers contactes s’acaben materialitzant, ha reconegut Closa, això “es traduirà també en poder fer un festival més potent”.