Espot destaca el rol d’Andorra en defensa dels drets dels infants en l’inici de la campanya de l’ONU

Andorra és un dels patrocinadors de la campanya ‘Prove it matters’, que té l’objectiu de fer una crida global a la protecció dels infants en situacions de conflictes armats

Comentaris

Participació del cap de Govern, Xavier Espot, inici campanya 'Prove it matters'.
Participació del cap de Govern, Xavier Espot, inici campanya 'Prove it matters'. Govern d'Andorra

El cap de Govern, Xavier Espot, ha participat aquesta tarda en el llançament de la campanya ‘Prove it matters’ -que patrocina Andorra i Malta-, organitzada per l’Oficina de la representant especial del secretari general de les Nacions Unides per a Infants en conflictes armats. Durant el seu discurs, Espot ha instat a la comunitat internacional a reafirmar el compromís amb els drets dels infants, i ha posat en relleu que des d’Andorra “poden ser exemplars” vist tot el que s’ha fet al país en aquesta matèria. Com a part de la campanya s’ha presentat una peça audiovisual, amb un clar objectiu al darrere: “si aquest missatge t’arriba, et demanem que facis una cosa: escolta i actua”.

L’esdeveniment d’Alt Nivell, que se celebra en el marc de la 58a sessió del Consell de Drets Humans, que s’està duent a terme a la seu de les Nacions Unides a Ginebra (Suïssa), ha tingut lloc aquest dimarts a la Maison de la Paix. També hi ha intervingut la representant especial del secretari general per als Drets dels Infants en Conflictes Armats, Virginia Gamba, el secretari General de les Nacions Unides, António Guterres, i el primer ministre de Malta, Robert Abela, aquests dos últims de forma telemàtica. En la seva intervenció, el cap de Govern ha mostrat la preocupació per les conclusions de l'últim informe anual del secretari general sobre nens i conflictes armats, publicat l'any 2024, que reflecteix un augment preocupant de violacions greus contra els infants, com són el reclutament, el segrest i els atacs a escoles i hospitals. Una situació, ha dit, que soscava greument el dret humanitari.

El cap de Govern, Xavier Espot, també ha manifestat que és “indispensable protegir els drets dels infants i eliminar la pobresa i les situacions de conflicte, perquè els danys que provoquen són irreversibles”, i ha afegit que “protegir als infants és la nostra responsabilitat”. Espot també ha manifestat que tot i que el Principat no pot fer grans contribucions financeres, el que sí que pot fer és servir d’exemple, ja que Andorra és un país que està molt implicat en el tema de la protecció dels menors. El cap de Govern ha ressaltat la legislació específica i eficaç que hi ha pel que fa als drets dels infants amb el Pla Nacional de la Infància i l’Adolescència.

Intervenció del cap de Govern, Xavier Espot, durant la presentació de la campanya 'Prove it matters'.
Intervenció del cap de Govern, Xavier Espot, durant la presentació de la campanya 'Prove it matters'. ONU

El 2023 va ser l’any més perjudicial per als nens en 25 anys. La situació està pitjor que mai, i per aquest motiu des de l’Oficina de la representant especial del secretari general de les Nacions Unides per a Infants en conflictes armats ha llançat una nova campanya sota el nom ‘Prove it matters’, per fer una crida mundial per protegir els infants. Aquesta campanya està patrocinada per Andorra i Malta i consta de tres fases que s’aniran desplegant al llarg dels pròxims tres anys. Per part del Govern d’Andorra es farà una contribució econòmica voluntària de 35.000 euros per dur a terme la primera fase. La voluntat de la iniciativa és fomentar la col·laboració entre els estats membres i la societat civil, obtenir una voluntat política i suport, i defensar polítiques que prioritzin la protecció de la infància.

Al llarg de la presentació de la campanya tots els participants han posat en relleu que és el moment que “tots treballem junts”, perquè els drets dels infants no tornin a estar ignorats: “no pararem fins que tots els nens i nenes siguin lliures dels horrors de les guerres”, ha afegit la representant especial del secretari general per als Drets dels Infants en Conflictes Armats, Virgina Gama. Per dur-ho a terme, la representant ha assegurat que per començar a protegir-los cal tenir els infants a la ment i “hem de tornar al fonamental, hem de tornar a la convenció dels drets de la infància que ha de ser la nostra guia per protegir la infància”.

REUNIONS BILATERALS

Durant la jornada de treball a Ginebra, el cap de Govern també ha tingut l’oportunitat de reunir-se amb la directora general de l’Oficina de les Nacions Unides a Ginebra, Tatiana Valovaya, a qui ha traslladat les prioritats de l’acció exterior d’Andorra, el compromís internacional amb la pau i la seguretat, el respecte de l’estat de dret i la legalitat internacional, la defensa de la democràcia, els drets humans i, en particular, la igualtat de gènere; la lluita contra les desigualtats, el desenvolupament sostenible, la protecció del medi ambient i l’acció climàtica, la innovació i la transformació digital.

Reunió amb la directora general de l'Oficina de les Nacions Unides a Ginebra, Tatiana Valovaya.
Reunió amb la directora general de l'Oficina de les Nacions Unides a Ginebra, Tatiana Valovaya.

També ha mantingut una reunió amb l’Alt Comissionat de Nacions Unides per als Drets Humans, Volker Türk, amb qui ha refermat el compromís d’Andorra i el suport inequívoc en la defensa i la promoció de les persones més vulnerables, tal com va expressar la ministra d’Afers Exteriors, Imma Tor, en la seva intervenció en el marc de la 58a sessió del Consell de Drets Humans, que s’està duent a terme a la seu de les Nacions Unides a Ginebra. Durant la trobada, Türk i Espot han celebrat el recent nomenament de l’experta andorrana, Jelena Pià, com a membre del Comitè sobre l’eliminació de tots els tipus de discriminació envers la dona (CEDAW), que dona visibilitat a Andorra com a país compromès amb la comunitat internacional.

Comentaris (3)

Trending